1986  /  Szabadulás a Kádár-korszakból

Köszönjük, hogy kipróbálod az 1986 című szabadulószoba-játékot!

Reméljük, hogy tetszeni fog! 

A játék jelenleg BÉTA állapotban van, vagyis a játékosok visszajelzései alapján fejlesztjük. Ezért nagy segítség lenne, ha te is megírnád nekünk, hogy milyennek találtad a játékot és hogy van-e bármi, amin változtatnál. Köszönjük!

Hasznos tudnivalók és megoldások

Letöltés és indítás

Az alábbi 13 kép a játék letöltésének és kicsomagolásának menetét illusztrálja Firefox böngészőben. Más böngészők más megjelenítést alkalmazhatnak, de a folyamat lépésein ez nem változtat. Lejjebb egy GIF-en is végigkövetheti a folyamatot.

A játék letöltésének és kicsomagolásának lépéseit az alábbi GIF-en is végigkövetheti.

 

Letöltés
A játék a projekt weboldaláról tölthető le:  https://89.edupro.osaarchivum.org/#szabadulj

Kicsomagolás

A letöltendő fájl be van csomagolva, ezért letöltés után ki kell csomagolni. A program nem jelent veszélyt a számítógépedre, ezért nyugodtan futtathatod, de ha kétségeid vannak, futtatás előtt ellenőrizheted víruskeresővel is.

Indítás

Kicsomagolás után a játékot az „1986” című fájlra kattintva lehet elindítani.

Windows

Remélhetőleg rendesen fut a program minden Windows gépen. Sajnos iOS-re nem készül verzió, így nagy valószínűséggel Apple gépeken nem lehet kipróbálni.

Tanácsok és feladatok

A játék során a bal felső sarokban tippek segítik a játékot, a jobb felső sarokban pedig az éppen aktuális feladatok jelennek meg.

Tárgyak

Bizonyos tárgyakat jobban is szemügyre lehet venni, ezekhez a tárgyakhoz történelmi tények is társulnak. Minden tárgy, amivel így interakcióba lehet lépni sárga keretezést kap, ha ráviszi a játékos a kurzort.

Beállítások

Mivel eltérő felszereltségű és képernyőméretű gépek vannak, ezért fontos lehet, hogy indítás előtt a menüben és játék közben is (az Esc gomb-ra előbukkanó menüben) tudsz módosítani a beállításokon:


* Grafikai megjelenés
minősége – minél alacsonyabb (very low), annál gyorsabban fut a játék

* Egér érzékenysége – ha túl lassan/gyorsan tudsz csak fordulni a játékban, elképzelhető, hogy túl alacsonyra/magasra van beállítva az egérérzékenység. A beállítások menüben módosíthatsz rajta.

* Képernyő méretéhez igazodó felbontás – a játék indításakor a jobb felső sarokban látnod kell egy általában egymondatos szöveget – ha nem látod, akkor a felbontás nincs jól beállítva, módosíts rajta

 

Ezek a beállítások segíthetnek abban, hogy simán fusson a játék, és könnyen lehessen mozogni benne. Reméljük, hogy mindenki megtalálja a gépéhez a legideálisabb beállításokat. Ha nem, írd meg nekünk!

Fejezetugrás

Ha elakadnál egy feladattal, a Főmenübe kilépve, a Fejezetek menüben tudsz fejezetet váltani. Ehhez nyomd meg az Esc billnetyűt játék közben, majd „Vissza a főmenübe”, aztán „Fejezetek”. Ha elakadsz, írd meg a nekünk, hogy hol és miért akadtál el, hogy tudjunk javítani.

Megoldások

Az alábbi legördülő menükben a különböző fejezetek végigjátszáthoz szükséges minden információt megtalálsz. Csak akkor puskázz, ha végképp elakadtál!

1. fejezet - Judit lakása
  • A játék során a bal felső sarokban tippek segítik a játékot, a jobb felső sarokban pedig az éppen aktuális feladatok jelennek meg.
  • Bizonyos tárgyakat közelebbről is szemügyre lehet venni, ezekhez a tárgyakhoz történelmi tények is társulnak. Minden tárgy, amivel így interakcióba lehet lépni sárga keretezést kap, ha ráviszi a játékos a kurzort, kattintásra pedig megnyílik a tárggyal kapcsolatos érdekesség is.
  • Kattints a papucsodra és az ágy melletti asztalon a személyidre.
  • A „W”, „A”, „S”, és „D” billenytűkkel haladva. Menj ki a szobából (kattints az ajtóra), át a nappalin, és az előszobán a bejárati ajtóhoz.
  • Kattints az ajtóra, hallgasd végig Tamást és kattints a dobozra majd térj vissza a lakásba.
  • Menj vissza a szobába ahol felkeltél. Itt az íróasztalra kattintva kinyílik a doboz.
  • Kattints a levélre, olvasd el, majd kattints a kazettára.

 

RÁDIÓ

  • Menj a nappaliban található rádióhoz, és kattints rá.
  • Az antennát egérrel tudod mozgatni, az A és D billentyű nyomogatásával pedig a frekvenciát tudod változtatni. Keress addig, amig el nem indul a műsor.
  • Hallgasd végig a rádióüzenetet és figyelj minden harmadik számjegyre. A dropdown menüből válaszd ki a helyes számsort: 1054 és  62.
  • Menj be a szobádba és kattints az ajtó melletti falon lévő plakátra.
  • A plakát alatt elolvashatod a jegyzeteket.
  • A napaliban lévő írógépre kattintva írd meg a szamizdatcikkedet lánchídi csatáról. A helyes megoldáshoz a következő szövegrészleteket kell tetszőleges sorrendben ráhúznod a papírra:

 

SZAMIZDAT-CIKK

1. Diószegi Olga bölcsészhallgató ismerősömet, aki egy szamizdatkiadó részére gyűjtött pénzt, két nagydarab civilruhás rendőr ragadta meg, majd a rendőrautó felé vonszolták.

2. A rendőrök gumibottal ütni kezdték a megemlékezőket. Az első sorok a budai hídfőnél sűrű rendőrsorfallal találták szemben magukat. Senkit nem engedtek el, amíg a személyi igazolványát nem adta a rendőröknek. Aki menekülni próbált, azt üldözőbe vették, aki elesett vagy ellenkezett rugdosták.

3. Este 7 órakor a menet Pest felől a Lánchídra ért. Szemből nem jött forgalom. Mikor már mindenki a híd úttestjén volt, a rendőrök a nyomukba eredtek, és nyomni kezdték a 400-500 főnyi tömeget Buda felé.

4. Egyik állami sajtótermék sem ismertetette, hogy pontosan mi is történt a Lánchídon, hányan estek a rendőri túlkapások áldozatául az egyébként hivatalos, KISZ által is támogatott eseményen.

5. 3 és 4 óra között rengeteg rendőr érkezett, busszal, URH-kocsival, motorral. Pontban 4 órakor megindultak a fiatalok felé. Hangtölcséren keresztül felszólították a téren tartózkodókat, hogy készítsék elő személyi igazolványaikat, igazoltatás következik.

 

  • A cikk megírása után menj ki a lakásból, fordulj balra majd menj egészen a folyosó végéig és kattints a lépcsőházi ajtóra. Ez átvisz a következő jelenetbe.
2. fejezet - György irodája
  • Kattints az asztalon lévő újságírói igazolványra, majd az asztal jobb szélén álló képre.
  • Nézd át az íróasztalokra vagy a falra kihelyezett barna színű Újságírói útmutatót a párthű cikkek publikálásáról, segít a későbbiekben az eligazodásban.
  • Menj az ajtóhoz, és kattints rá.
  • Hallgasd meg a főszerkesztődet.
  • Menj a folyosóvégi telefonhoz, majd kattints rá, és hallgasd meg Klárikát, a feleségedet. Ha a “telefonbeszélgetés” után automatikus nem tevődik le a telefonkagyló, várj 3 mp-t.
  • Menj be a telefon melletti ajtón át a telex szobába, és kattints a telex gépre.
  • Az irodádba visszatérve olvasd át az Újságírók útmutatóját.
  • Hallgasd meg a főszerkesztődet, majd kattints a kezében levő mappára és “vedd” el tőle a mappát.
  • Menj a szobában található másik íróasztalhoz és kattints az írógépre. Aktiválódik a játék és itt a következő megoldásokat kell behúznod a papírlapra:

 

CSERNOBIL-CIKK

1. A legfrissebb mérési adatok alapján a légkör és a környezet radioaktivitásának növekedése nem számottevő, a mért értékek alig térnek el a mindennapi értékektől.

2. A szerencsétlenség megtörtént. De eltúlozni annak mértékét – mint azt egyes nyugati információs ügynökségek teszik, különböző híreszteléseket terjesztve -, aligha helyénvaló.

3. A csernobili körzetben levő vállalatok, kolhozok, szovhozok és intézmények folytatják normális tevékenységüket

4. A kijevi terület többi részén és Kijevben az atmoszférikus közeg állapota nem ad okot nyugtalanságra.

 

  • A sikeresen összeállított cikk után betölt a következő fejezet.
3. fejezet - Judit lakása
  • A konyhában kattints az újságra.
  • Menj be anya szobájába és kattints a telefonra.
  • Menj Judit szobájába és gyűjtsd össze az 5 db kattintható magyar plakátot.
  • Anya szobájába kattints a telefonra.
  • Menj a nappaliba az írógéphez és kattints rá, hogy aktiváld a kérvényíró játékot.

 

KISZ-KÉRVÉNY: A következő két szöveget NEM kell behúznod a papírlapra:

1. Azért kérvényezem párizsi ösztöndíjkérelmem támogatását, mert tanulmányutam során olyan fontos, az egyéni állampolgári felelősség- és szerepvállalás lehetőségeivel kapcsolatos elméleteket szeretnék megismerni, melyeket aztán hazatérve a gyakorlatba is át szeretnék ültetni.

2. Régóta vágyom már Párizsba. Édesapám, Almási Ferenc 20 éve disszidált a városba és azóta sikerült egzisztenciát teremtenie magának. A kinttartozkodásom alatt nála laknék és az ellátásomat is ő biztosítaná.

 

  • Menj a bejárati ajtóhoz és kattints az ajtóra, hogy beengedhesd Tamást.
  • Mikor a rendőrök megérkeznek, döntsd el, hogy átadod-e Tamást a rendőröknek.
4. fejezet - György lakása
  • Nézz körbe a gangon és lépj be az aktiválható ajtón
  • Menj be a nappaliba és kattints a telefonra.
  • Kapcsold be a TV-t, hogy megnézhesd a Kádár-beszédet.

 

AKTATÁSKA

  • Az ebédlőben lévő aktatáskát kell kinyitnod. A kód  a népköztársasági ünnepek dátumából áll össze. Ezeket a számokat a lakásban elrejtett naptárlapokon pirossal jelöltük. Próbáld megtalálni őket, és találd ki a helyes sorrendet, ami a táskát nyitja.
  • Ha nem találod a naptárlapokat: keresd a tévé alatt, a tévével szemben levő kanapé melletti kisasztalon, a nappali bejárati ajtó mellett a sarokban, és a nappaliban a szekrényre kifüggesztve.
  • A dátumok: március 21, április 4, május 1, november 7.
  • A táskát a következő számsorral tudod kinyitni: 21 4 1 7.
  • Olvasd el a bőröndben található levelet és útmutatót.
  • Vedd fel a VHS kazettát.

 

  • Tedd be a tévé alatt található videólejátszóba (kattints rá a lejátszóra) Nézd végig a filmet.
  • Kattints mind a négy darab poloskára és a tolvajkulcsokra.
  • Menj ki az ajtón és a következő ajtón jobbra menj be Juditék lakásába.

 

POLOSKÁZÁS – Helyezd el a lakásban a poloskákat az útmutatóban kijelölt tárgyakra (figyeld a jobb felső sarokban a számlálót)

1. A napppaliban, az íróasztal mögötti három könyvesszekrény, középső elmében lévő könyvsorra,

2. Judit anyjának szobájában, a kék vázába és

3. a telefonba

4. Judit szobájában az ablak alatti növénybe

 

  • Hagyd el Judit lakását, menj vissza György lakásába és kattints a lehallgatókészülékre
5. fejezet - Judit lakása
  • Menj ki a bejárati ajtón és kattints a jobbra található postaládára. Olvasd el a levelet (az OLVASÁS gombra kattintva lehet még jobban látni).
  • Menj be a nappaliba és kattints rá a karosszékben található Ludas Matyi folyóiratra
  • Kattints az írógépre hogy aktiválód a játékot: húzd rá a fehér papírlapra az alábbi vicceket:

 

VICCEK

1.
Mi a kapitalizmus? Embernek ember által való kizsákmányolása.
És mi a szocializmus? Épp a fordítottja.,


2.
Miért áll a kapitalizmus a szakadék szélén?
Hogy jobban lássa a szocializmust.

 

3.
Mi a szamizdat?
Az, amit magad írsz, magad cenzúrázol, magad adsz ki, magad terjesztesz és magad ülöd le az érte járó büntetést.

 

4.
A magyar futball-válogatott 4:0 arányú elsöprő győzelmet arat a szovjet válogatottal szemben. Pár perccel a mérkőzés befejezése után távirat érkezik Moszkvából: „Gratulálunk a magyar fiúknak STOP Ez az igazi magyar futball STOP Kőolaj STOP Földgáz STOP.

 

  • Megint szól a telefon, nézd meg, hogy ki keres; a telefon anya szobájában van, kattints rá.
  • Ha a telefonbeszélgetés után a kagyló még a “kezedben” van, várj 30 másodpercet.
  • Keresd meg a jódtablettás dobozokat a lakásban. Ha nem találod:

 

JÓD

1. Az első a telefon mellett van
2. A konyhában a tűzhelyen
3. A fürdőszobában a mosdón

 

  • Menj ki a bejárati ajtón, fordulj jobbra és dobd be Marika néni postaládájába a jódot
  • Fordulj vissza a gangon és Judit lakása melletti lakásba, Györgyhöz is dobd be a jódot a postaládájára kattintva
  • Ezzel elindul a következő fejezet
6. fejezet - György lakása
  • Menj ki a lakásból a postaládához, vedd ki a jódot.
  • Menj vissza a lakásba, vedd fel a telefont, hallgasd végig Klárikát.
  • Menj a konyhába, és az ablak alatti vázából vedd ki a kulcsot.
  • Menj be a hálószobába és kattints az íróasztal felső széles fiókjára.
  • Válogasd ki a képeket: a kékbe kerülnek a koncertközönségeket ábrázoló fiatalok, a pirosba az egyenruhában látható fiatalok és a többi rendszerkonform fotó.
  • Az írógépre kattintva aktiválódik a jelentésíró játék.
  • Kattints rá a tetszőleges válaszra, majd menj ki a lakásból és menj a gangon a lépcsőházhoz.
  • Ezután megjelenik az epilógus, itt már nem kell semmit tenned.
VISSZAJELZÉS


Köszönjük, hogy megosztod velünk a véleményedet! A visszajelzés anonim.